OF COURSE YOU CAN
DE DIY IN MARCOM
De 5 onderstaande sessies combineren kennis, inspiratie én creatie. Vanuit theorie, praktijk en tal van heerlijke voorbeelden werken we samen naar een concreet actieplan.
Bij alle sessies krijg jij daarom een checklist met de belangrijkste do’s & dont’s opdat je er nadien effectief zelf mee aan de slag kunt en/of gericht over kunt praten met je partners, collega’s of werknemers binnen marcom.
Deze sessies kunnen op verschillende manieren gebracht worden: eenmalig als inspiratiesessie of workshop voor groepen of als lesreeks met individuele begeleiding waarbij we na een intake samen de route en de doelen vastleggen.
VOOR WIE?
(startende) zelfstandigen & kmo’s die willen groeien via inzicht in marcom en/of er zelf mee aan de slag willen

1. you talkin’ to me?
kruip onder de huid van jouw potentiële klanten
Als je als ondernemer op de vraag ‘wie is je doelgroep’ als antwoord geeft: “iedereen!”, dan ligt je schip wellicht in de haven voor anker. Ik ga daarom samen met jou op zoek naar jouw kernpubliek, jouw échte doelgroep. We voeren dat onderzoek als detectives, psychologen en sociologen. We gaan diep onder de huid graven van je potentiële klanten en brengen hun behoeftes, taal en demografie in kaart. Ook je concurrenten zijn een excellente basis om van te leren.
Ik introduceer daarom ook twee valkuilen: de voorkennisval & de intuïtieval. Twee diepgewortelde maar heel menselijke eigenschappen die je zakelijk succes meer dan waarschijnlijk in de weg staan. Afleren dus om dubbel zo hard te groeien ofte: reculer pour mieux sauter.
Vanaf dat punt begrijp je veel beter wat je klanten willen, waarvoor ze ‘uit hun kot komen’ en wat jij écht voor hen kan betekenen. Lees: wat zij willen horen én … kopen.
PRAKTISCH # deze sessie duurt 2 à 3u (exclusief pauzes)
Nadien bied ik de mogelijkheid als opvolgsessie om samen een focusgroep uit te nodigen met (potentiële) klanten om die behoeftes, verwachtingen en suggesties te toetsen via een gemodereerd groepsgesprek, een bijkomende goudmijn aan info voor je marketing én sales. Ik bezorg je aansluitend een mooi overzichtelijk rapport.


2. you copy that?
tuurlijk kan jij wervend schrijven
Tijdens deze sessie sla ik parmantig het logboek van de kapitein open en dompel ik je onder in de trukendoos der copywriting ofte: wervend schrijven voor jouw klanten. We beginnen met een return to sender van schooltaal want daar raak je niemand mee. Je ontdekt dé tone of voice – je huisstijl in taal – die resoneert bij jouw publiek. Je krijgt tal van schrijftips, online tools en een thumbs up om AI in te zetten, met uiteraard in schoonschrift enkele belangrijke kanttekeningen. Het doel is leren korte wervende teksten schrijven voor o.a. sociale media, website en blogs die écht overtuigen, mét stopfunctie.
PRAKTISCH # deze sessie duurt 3 à 4u (exclusief pauzes)
Als opvolgsessie(s) bied ik ook een opfrissingscursus Nederlands aan: hoe zit dat nu weer met die taalregels, samenstellingen en werkwoordsvervoegingen? Ook mogelijk: het uitwerken van je tone-of-voice-gids.
3. shoot me!
foto’s maken met je smartphone, but like a pro
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Tijdens deze sessie vieren we dat torenhoge maar absoluut ware cliché met the big five: perspectief, framing, compositie, belichting & sfeer. Ik richt je lens vervolgens op the commercial three: people, places & products. Eindigen doen we met the number one for sales: emoties.
Het doel van deze beeldende sessie? Trefzekere foto’s maken die jouw publiek aanspreken en jou helpen jezelf, je verhaal of je product te verkopen. Daarvoor duiken we in het diepe ruim van jouw smartphone.
PRAKTISCHE INFO # deze sessie duurt 3 à 4u (exclusief pauzes)
Wil je nadien meer? Dan bied ik met plezier een bijkomende coaching aan tijdens een shoot op je werklocatie, in je winkel of studio. Deze inspiratiesessie bied ik ook aan als lesreeks van 6 lessen (van elk 2,5 à 3u) over fotografie en leren werken met spiegelreflex of systeemcamera.


4. socialS for boobirds & boomers!
sociale media zijn de nieuwe tv maar absoluut geen (klassieke) reclamekanalen
Wie vandaag niet actief is op sociale media, heeft de boot gemist. Maar, jij kan vandaag nog boeken voor de cruise van je leven. Tijdens deze ommevaart loods ik je langs contentzuilen & -buckets, turen we naar de demografie & cultuurverschillen van TikTok, Facebook, Instagram & LinkedIn, leg ik je de 60-30-10-regel uit en leer jij denken vanuit en content creëren voor jouw doelgroep.
Dé hamvraag: welke meerwaardecontent kan jij echt bieden? Je krijgt verder concrete tips voor algoritmeverleiden en leert jouw socialemediaplan creëren met oog op conversie. Oh ja, hoe zit dat nu met die hashtags? Het doel is sociale media met succes inzetten voor jouw onderneming.
PRAKTISCHE INFO # deze sessie duurt 3 à 4u (exclusief pauzes)
5. van geus tot guerrilla!
van straatactie tot marktaandeel
De term verraadt het al, we varen uit met een bende spitante piraten. Guerrillamarketing is letterlijk de markt of de straat opgaan maar laat één ding duidelijk zijn: het is zeker ook iets voor kleine zelfstandigen of kmo’s! Vanuit tal van creatieve voorbeelden leer ik je opvallen met (kleine) acties, creativiteit & humor. Sowieso ontdek je tal van vormen die jij onmiddellijk kan inzetten.
De bijkomende kracht van een positieve en opvallende guerrilla-actie is dat het meteen ook content oplevert voor je sociale media. POS? Daar maken we na deze sessie een ervaring van voor je klanten! Indirect zorgt het trouwens ook voor sfeer en trots op de werkvloer. Kortom: out of the box durven opvallen met jouw business én stof tot vertellen (en sharen) aanbieden. Dat is de essentie van deze inspiratiesessie!
PRAKTISCHE INFO # deze sessie duurt 2 à 3u (exclusief pauzes)
Een mogelijke opvolgsessie: samen brainstormen en uitwerken van een of meerdere heel concrete acties of interventies.
